Gorazd Zvonický

Básnik, prekladateľ, pedagóg ,kňaz, misionár Gorazd Zvonický (vlastným menom Andrej Šándor) sa narodil 29.júna 1913 v Močaranoch dnes časť Michaloviec ako piate z ôsmich detí .

Vyrastal v chudobnom maloroľníckom prostredí, ktoré mu bolo nenahraditeľnou školou života a práce. Po skončení ľudovej školy (1927) ho čakala práca na poli a murárčina. Záujem o duchovné hodnoty ho však neopustil a len čo sa mu naskytla príležitosť, začína študovať. Ako sedemnásťročný sa spoznal s mladým katechétom michalovského gymnázia ThDr. Štefanom Hlaváčom, ktorý sa ho ujal a zariadil vstup do seminára.

V septembri v roku 1931 odchádza na štúdia do Šaštína na saleziánske gymnázium.Ako dvadsaťročný narukoval do Levoče, kde ho zastihla mobilizácia roku 1938, ktorá predĺžila jeho vojenské pôsobenie. Počas vojenskej služby sa zoznámil s mladými básnikmi Jankom Silanom a Pavlom Olivom , ktorí v ňom prebudili záujem o literárne úsilie slovenskej katolíckej moderny.

Po návrate z vojenskej služby vstúpil roku 1939 do saleziánskej rehole a dokončil gymnáziálne štúdia.

Rehoľné sľuby zložil 11.novembra 1940. Maturoval v roku 1942 v Kláštore pod Znievom. Od roku 1944 študuje teológiu vo Sv. Beňadiku a Sv. Kríži nad Hronom. Za saleziánskeho kňaza bol Andrej Šándor, vtedy už začínajúci básnik Gorazd Zvonický, vysvätený v deň svojich 35. narodenín dňa 29.júna 1948. Vysvätil ho Dr. Štefan Trochta vo Vieske pri Svätom Kríži nad Hronom. Prvú svätú omšu pre rodákov slúžil 11.júla 1948 v Michalovciach pred saleziánskym ústavom. Po primíciach bol školským radcom v biskupskom seminári v Trnave až do jeho zatvorenia 19.mája 1949. Zároveň bol aj redaktorom časopisu Mládež a misie. Začiatkom júna 1949 bol menovaný za správcu farnosti Panny Márie Pomocnice kresťanovv Michalovciach. Ako výpomocný katechéta učil na michalovskom gymnáziu, na ktorého stavbe kedysi sám pracoval ako robotník. Tu ho zastihla proticirkevná kampaň. V noci z 13. na 14. apríla 1950 sa po zatknutí dostal do izolačného tábora pre duchovných v Podolínci. Tu spolu so stovkami iných rehoľníkov strávil niekoľko tvrdých mesiacov. V auguste 1950 sa mu podarilo z tábora ujsť. 22.októbra 1950 tajne prešiel hranice cez rieku Moravu a odišiel do emigrácie.

Po krátkom pobyte v Taliansku (Piemont) odchádza 13.októbra 1951 do Argentíny. Dvanásť rokov pôsobil ako saleziánsky kňaz vo farnosti sv. Jána Evanjelistu v Buenos Aires. Tu aktívne pracoval v Spolku slovenských spisovateľov a v Zahraničnej Matici slovenskej.

Keď bol v roku 1963 založený Slovenský ústav sv. Cyrila a Metoda v Ríme vrátil sa v septembri do Ríma a zapojil sa do práce ústavu. Stal sa redaktorom básnickej edície Lýra, členom predsedníctva Slovenského ústavu v Ríme a profesorom humanitných vied na gymnáziu Antona Bernoláka pri Slovenskom ústave sv. Cyrila a Metoda až do konca školského roka 1989/1990.

Celý čas spolupracoval so slovenskými emigrantskými časopismi a novinami ako publicista.Rímske účinkovanie predstavuje najvýznamnejšiu kapitolu básnikovej biografie. Jej konkrétnym výsledkom je množstvo literárnych, pedagogických a organizačných aktivít.

Za služby talianskej kultúre mu 29.júna 1993 prezident Talianskej republiky udelil vysoké štátne vyznamenanie Rytiersky rad Za zásluhy o Taliansku republiku. Za šírenie mariánskej úcty slovom i veršom sa mu dostalo patričného ocenenia členstvom v inštitúcii Academia Mariana v Ríme.

V roku 1992 navštívil Slovensko po 42 rokoch exilu. V Ríme pôsobil Gorazd Zvonický do roku 1995, kde oslávil svoje osemdesiatiny a 45 rokov kňazstva.

Zomrel vo veku 82 rokov 27.júla 1995 v Ríme. Pochovaný bol do slovenskej hrobky na cintoríne Prima Porta na Via Flaminia.

Prevezenie pozostatkov básnika Gorazda Zvonického na Slovensko a ich slávnostné uloženie do rodnej zeme na Národný cintorín v Martine sa konalo 29.júna 1996.

 

Tvorba Gorazda Zvonického

Literárna aktivita Gorazda Zvonického sa začína v druhej polovici 30-tych rokov. Básnické prvotiny publikuje už počas študijného pôsobenia v Šaštíne v časopise Ozvena. V neskoršom období prispieval do viacerých periodík napr.: Rozvoj, Don Bosco, Saleziánske zvesti, Mládež a misie, Slovenské pohľady a do mesačníka Kultúra.

Už pred odchodom do emigrácie mu vychádza cyklostylom prvá básnická zbierka Sejba perál (Trnava 1943), ktorú vytlačil saleziánsky študentský literárny krúžok v Trnave. Básnicky zvečnil pobyt v trnavskom saleziánskom ústave a kňazskú vysviacku. Zbierkou Mýtnik pred Madonou ((Bratislava 1948) sa končí básnikova knižná činnosť na Slovensku. Za myšlienkové a umelecké kvality tejto zbierky bol Gorazd Zvonický prijatý za člena medzinárodného združenia Accademia Mariana salesiana a stal sa všeobecne uznávaným básnikom mariánskeho kultu.

Jeho prvá exilová kniha veršov vyšla pod názvom S ukazovákom na mraku (Buenos Aires 1958).

Rímske účinkovanie predstavuje najvýznamnejšiu kapitolu básnikovej biografie. Jej konkrétnym výsledkom je veľké množstvo literárnych, pedagogických a organizačných aktivít.

Postupne mu vychádzajú ďalšie básnické zbierky – Prebúdza sa zem (Rím 1964). Sú to verše, ktoré vyšli v novozaloženom Slovenskom ústave sv. Cyrila a Metoda. O rok neskôr Knižnica Literárneho almanachu Slováka v Amerike zaradila do svojho edičného programu súbor básní Na jubilejné víno (Middleton, Pa.1965). O niekoľko rokov neskôr, v rokoch 1967-1968 vychádzajú v rímskej Lýre verše Slnko ma miluje (Rím 1967) a poézia Prekutávam lovištia (Rím 1968), Len črepy…Výkriky pri invázii . Anno Domini 1968 (Padova 1969). Pod tlakom tragického politického zvratu, ku ktorému došlo po vpáde cudzích armád do Československa, spontánne v ňom zazneli slová odporu, bolesti a žiaľu.

Začiatkom sedemdesiatych rokov sa Gorazd Zvonický čiastočne odmlčal. V roku 1971 mu vychádza 2.vydanie mariánskej zbierky Mýtnik pred Madonou a o rok knižná verzia novely Okolo kľúčovej dierky (1972).

V roku 1973, keď si pripomínal svoje 60.narodeniny a strieborné kňazské jubileum, Slovenský ústav sv. Cyrila a Metoda v Ríme vydal reedíciu jeho básnických prvotín Sejba perál (1973) a básnika si uctil príležitostným zborníkom Rozsievač perál (Rím 1973).

V jeseni roku 1973 vyšla bibliofília Na igricovom kare (Lausanne 1973), ktorá je poetickou spomienkou na Valentína Beniaka.

Poslednými tromi zbierkami básní, ktoré Gorazd Zvonický knižne publikoval , sú verše Napárať čím viac lyka (1978), Obolus z roku 1985 a Smer Mariánska hora z roku 1988.

Pri príležitosti 75. narodenín Gorazda Zvonického vyšli v Ríme roku 1988 jeho polemické eseje Keď mlčať nie je zlato. K 80. jubileu narodenia básnika vyšiel výber celoživotnej básnickej tvorby Gorazda Zvonického pod názvom Chcem sa ti ozvať ( Martin, MS 1993).

Antológiu jeho poézie pod názvom Si krajšia,moja vlasť vydala Zahraničná Matica slovenská r.1993 v Toronte.

Veľkú pozornosť si zasluhuje aj jeho prekladateľská činnosť. Knižne vyšli výbery jeho prekladov z diela Franceska Petrarcu Cez pohľad k srdcu (1974). Preložil Sonety Uga Foscola (1979) a Hymny na posvätenie času v troch zväzkoch (1975-1976).

Jeho rozsiahla tvorba neunikla pozornosti talianskych prekladateľov, ktorí preložili zbierku Len črepy…Výkriky pri invázii .

Zvonického exilové literárne dielo je svojím rozsahom obdivuhodné. Autorova poézia je precítenou syntézou kresťanských hodnôt a úprimného vzťahu k rodnej domovine. Prerástlo hranice slovenských diaspór, aby sa nakoniec mohlo vrátiť tam, odkiaľ básnik pred 42 rokmi tajne odišiel.

 

Knižná tvorba

  1. S ukazovákom na mraku : Verše.Úvod Jozef Cíger Hronský.

Buenos Aires,Eduard Štang 1958. - 121 s.

2. Zdravica sv. Cyrilovi a Metodovi : Verše. Dilong-Doránsky-Jurina-Mlynarovič-Strmeň-Šprinc-Valko-Zobor-Zvonár-Tieň-Zvonický-Žarnov-Žiar. Ilustr. Jozef G. Cincík .

Rím,Slovenské vydavateľstvo sv. Cyrila a Metoda 1963.75 s.

- (Lýra ; zv. 1)

3. Prebúdza sa zem : Verše .Ilustr. Andrej Pauliny.

Rím, Slovenský ústav sv. Cyrila a Metoda 1964. 125 s.

- (Lýra ; zv. 2)

4. Na jubilejné víno : Verše.

Middletown ,Slovák v Amerike 1965.81 s.

5. Slnko ma miluje : Verše .

Rím ,Slovenský ústav sv. Cyrila a Metoda 1967.

90 s.

- (Lýra ; zv. 4)

6. Prekutávam lovištia : Poézia .Ilustr. Andrej Pauliny.

Rím,Slovenský ústav sv. Cyrila a Metoda 1968.

83 s.

- (Lýra ; zv. 8)

7. Len črepy : Výkriky pri invázii. Anno domini 1968.Úvod v prekl. Milan St. Ďurica ,úvod Ernesto Simonetto .

Padova,Spoločnosť pre čes. a slov. kultúru Arturo Cronia 1969. 69 s.

8. Mýtnik pred Madonnou . Ilustr. Andrej Pauliny. Rím ,Slovenský ústav sv. Cyrila a Metoda 1971.

71 s.

- (Lýra ; zv. 14)

9.Fatranský, Emil- Zvonický,Gorazd

Dve novely .

Rím, Slovenský ústav sv. Cyrila a Metoda 1972.

51 s.

- (Slovo ; zv. 2

10.Na igricovom kare .Na úvod báseň Jozef M. Rydlo Ilustr. Andrej Pauliny.

Lausanne,Liber 1973.16 s.

11.Sejba perál : Zbierka básní .Úvod Milan St. Ďurica.

Rím, Slovenský ústav sv. Cyrila a Metoda 1973.

107 s.

- (Lýra ; zv. 19)

12.Aj také má dnešný svet : Duchovný profil Márie Mihalkovej .Pripr. Jozef Zlatňanský, Gorazd Zvonický.

Rím,Slovenský ústav sv. Cyrila a Metoda 1977.

157 s.

13.Napárať čím viac lyka : Verše .Úvod Dominik Hrušovský.Ilustr. Andrej Pauliny .

Rím,Slovenský ústav sv. Cyrila a Metoda 1978.

172 s.

-(Lýra ; zv. 28)

14.Obolus : Verše. Ilustr. Andrej Pauliny .

Rím, Slovenský ústav sv. Cyrila a Metoda 1985.

243 s.

- (Lýra ; zv. 40)

15.Figura, Jozef

Spod Tatier pod Fudžijamu : Spomienky misionára Jozefa Figuru .Básne nap. Gorazd Zvonický ,

predslov Jozef Tomko.

Zagreb , Grafički zavod Logos 1987.466 s.

16.Keď mlčať nie je zlato .

Rím, Unitas et pax 1988.328 s.

17.Smer Mariánska hora : Verše Máriinho roku. Ilustr.Andrej Pauliny.

Rím ,Slovenský ústav sv. Cyrila a Metoda 1988.

81 s.

- (Lýra ; zv. 42)

18.Chcem sa ti ozvať : Výber z básnickej tvorby. Zost. Jozef Hvišč .

Martin,Matica slovenská 1993. 186 s. ***

19.Si krajšia, moja vlasť. Úv. slovo František Vnuk.

Toronto,Zahraničná Matica slovenská 1993. 127 s. ***

20.Spomienka na anjela.Aut. Rudolf Dilong, Pavol Gašparovič Hlbina, Ján Haranta, Paľo Oliva,

Janko Silan, Svetloslav Veigl, Gorazd Zvonický.

Vybral a zost. Daniel Hevier .

Bratislava ,Hevi 1994. 131 s.

 

Preklady,iné práce

21.Aj také má dnešný svet : Duchovný profil Márie Mihalkovej.Pripr. Jozef Zlatňanský, Gorazd Zvonický.

Rím,Slovenský ústav sv.Cyrila a Metoda 1977.157 s.

22.Dante Alighieri: Očistec : Druhý spev .

Prekl. Gorazd Zvonický.

In: Revue svetovej literatúry. - Roč. 29, č. 5 1993, s. 82-86

eposy

23.Dilong, Rudolf:Kde človek kladie semiačko : Lyrická próza . Ilustr. Andrej Pauliny,zred. Gorazd Zvonický

Rím,Slovenský ústav sv. Cyrila a Metoda 1975.

100 s.

- (Lýra ; zv. 22)

24.Eliáš, Ján:Andrej Hlinka.Zost.Ján Eliáš, text apretoval Gorazd Zvonický.

Winnipeg ,Ján Rekem –Cleveland, Ján Zeman-Calgary,Pavol Bernát - St. Catharines,

Ján Eliáš 1983. 347 s.

25.Foscolo, Ugo: Sonety.Prebásnil Gorazd Zvonický, Milan Stanislav Ďurica.

Padova ,Združenie pre čes. a slov. kultúru Arturo Cronia 1979. 25 s.

26.Hymny na posvätenie času. [Zv.] 1.Prel. Gorazd Zvonický ,úvod Gorazd Zvonický .

Rím, Slovenský ústav sv. Cyrila a Metoda 1975.

100 s.

27.Hymny na posvätenie času. [Zv.] 2.Prel. Gorazd Zvonický.

Rím,Slovenský ústav sv.Cyrila a Metoda 1975.

185 s.

28.Hymny na posvätenie času. [Zv.] 3 .Prel. Gorazd Zvonický .

Rím,Slovenský ústav sv. Cyrila a Metoda 1976.

252 s.

29.L'Arco, Adolfo:Priekopník modernej duchovnosti.

Prekl. Gorazd Zvonický.

Rím, Slovenský ústav sv. Cyrila a Metoda 1985.

261 s.

- (Svetlá ; zv. 32)

30.L'Arco, Adolfo:Priekopník modernej duchovnosti Prel. Gorazd Zvonický.

Rím,Slovenský ústav sv. Cyrila a Metoda, 1988. -

261 s.

- Svetlá,zv. 32

31.Mlynár, Janko:Zažal som sviecu. Poézia .Ilustr. Andrej Pauliny, predslov Gorazd Zvonický. Rím,Slovenský ústav sv. Cyrila a Metoda 1979.

148 s.

- (Lýra ; zv. 30)

32.Petrarca, Francesco:Cez pohľad k srdcu.Výber z "Veršov". Prel. Gorazd Zvonický .

Padova, Associazione di cultura ceca e slovacca Arturo Cronia 1974.89 s.

33.Výber zhudobnených hymnov na postvätenie času [Hudobnina] .Prekl. Gorazd Zvonický .

Rím,Slovenský ústav sv. Cyrila a Metoda1978.

111 s.

 

Časopisecky publikované verše

34.Stáť pred Metodom.In: Slovenský denník. - Roč. 1, č. 67 (4.7. 1990), s.1

básne meditatívne

35.Hovory o tom, čo sa stalo.In: Literárny týždenník. - Roč. 3, č. 34 (1990), s. 6-7

básne občianske - básne reflexívne

36.Načo tie púte .In: Katolícke noviny. - Roč. 141,

č. 36 (1990), s. 8

básne meditatívne

37.Mária, matka bolestná.In: Duchovný pastier,č. 71, č. 9 (1990), s. 303

básne meditatívne

38.Otvorte Poslovi.In: Posol. - Roč. 70, č. 1

(1991), s. 5

básne meditatívne

39.Podmínovaná duša. Kríza nádeje.In: Literárny týždenník. - Roč. 4, č. 8 (1991), s. 11

básne meditatívne

40.Veľkonočná zora.(Báseň písaná pre Posla. In: Posol. - Roč. 70, č. 4 (1991), s. 5

básne meditatívne

41.Zahľaďme sa k Piatku : (Hromničná báseň - písaná pre Posla.)In: Posol. - Roč. 70, č. 2 (1991), s. 7

básne meditatívne

42.Rozhovor srdca s Ježišom (I) : (Báseň písaná pre Posla.)In: Posol. - Roč. 70, č. 6 (1991), s. 1

básne meditatívne

43.Rozhovor srdca s Ježišom (II) : (Báseň písaná pre Posla.) In: Posol. - Roč. 70, č. 7-8 (1991), s. 1

básne meditatívne

44.Pod brezou.In: Katolícke noviny. - Roč. 106, č. 43 (1991), s. 1

básne meditatívne

45.Konečný let.In: Posol. - Roč. 70, č. 11 (1991),

s. 1

básne meditatívne

46.Na roráty.In: Posol. - Roč. 70, č. 12 (1991), s. 1

básne meditatívne

47.Stavba /a iné/.In: Slovenský jazyk a literatúra v škole. - Roč. 37, č. 7 (1990/91), s. 212-213

básne meditatívne

48.Vianočná .In: Katolícke noviny. - Roč. 106, č. 51-52 (1991), s. 20

básne meditatívne

49.Kliatba na úteku .In: Posol. - Roč. 71, č. 1 (1992), s. 34

básne meditatívne

50.Dávne predobrazy : K Veľkej noci .In: Katolícke noviny. - Roč. 107, č. 18 (1992), s. 10

básne meditatívne

51.Zjavenie.In: Katolícke noviny. - Roč. 107, č. 12 (1992), s. 1

básne meditatívne

52.Len ty, Ježišu.In: Posol. - Roč. 71, č. 3 (1992), s.4

básne meditatívne

53.Príhovor z bohostánku.In: Posol. - Roč. 71, č. 4 (1992), s.4

básne meditatívne

54.Prosebný verš.In: Posol. - Roč. 71, č. 2 (1992), s. 4

básne meditatívne

55.Dotyk slova.In: Posol. - Roč. 71, č. 6 (1992),

s. 4

básne meditatívne

56.Na Slnku .In: Posol. - Roč. 71, č. 5 (1992),

s.4

básne meditatívne

57.Prst Boží píše.In: Posol. - Roč. 71, č. 7-8 (1992), s. 4

básne meditatívne

58.Bolestná pravda .In: Posol. - Roč. 71, č. 9 (1992), s. 4

básne meditatívne

59.Október, vitaj! In: Posol. - Roč. 71, č. 9 (1992), s. /4/

básne meditatívne

60.Svetlo.In: Posol. - Roč. 71, č. 11 (1992), s. 4

básne meditatívne

61.V spiacom Betleheme.In: Posol. - Roč. 71, č. 12 (1992), s. 4

básne meditatívne

62.Bolestná Matka.In: Katolícke noviny. - Roč. 107, č. 37 (1992), s. 10

básne meditatívne

63.Zvuk a slovo.In: Katolícke noviny. - Roč. 107, č. 39 (1992), s. 1

básne reflexívne

64.Zásluhy : Dodatočným zaslúžilcom o samostatnosť. In: Slovenský národ. - Roč. 4, č. 12 (1993), s. 1 básne reflexívne

65.Veľkopiatočná.In: Katolícke noviny. - Roč. 108, č. 14 (1993), s. 11

básne meditatívne

66.Stáť pred Metodom.In: Katolícke noviny. - Roč.

108, č. 16 (1993), s. 11

básne meditatívne

67.Je čas.In: Slovenský národ. - Roč. 4, č. 15 (1993), s. 14

básne reflexívne

68.Krst.In: Katolícke noviny. - Roč. 108, č. 28

(1993), s. 1

básne meditatívne

69.Sejba perál.In: Bratislavské listy. - Roč. 6,

č. 7 (1993), s. 1

básne meditatívne

70.Srdce .In: Katolícke noviny. - Roč. 108, č. 32 (1993), s. 7

básne meditatívne

71.Začatá brázda.In: Katolícke noviny. - Roč. 108, č. 30 (1993), s. 1

básne meditatívne

72.Dante Alighieri

Očistec : Druhý spev.Prekl. Gorazd Zvonický. In: Revue svetovej literatúry. - Roč. 29, č. 5 (1993), s. 82-86

eposy

73.Pieseň jesenná.In: Katolícke noviny. - Roč. 108, č. 45 (1993), s. 11

básne meditatívne

74.Taký bol Hlaváč .In: Katolícke noviny. - Roč. 109, č. 6 (1994), s. 5

básne dedikačné

75.K Veľkej noci.In: Posol. - Roč. 73, č. 4 (1994), s. 9

básne meditatívne

76.Taký bol Hlaváč.In: Katolícke noviny. - Roč. 109, č. 38 (1994), s. 14

básne dedikačné

77.Mýtnik pred Madonou.In: Katolícke noviny.Roč. 109, č. 50 (1994), s. 1

básne meditatívne

78.Bez nadpisu.In: Práca. - Roč. 50, č. 71 (25. 3. 1995), s. 9

básne meditatívne

79.Zemplínske púte. In: Slovo. - Roč. 27, č. 16 (1995), s. 7

básne meditatívne

80.Pieseň vďaky.In: Katolícke noviny.- Roč. 110,

č. 36 (1995), s. 1

básne meditatívne

81.Srdce.In: Verbum.- Roč. 6, č. 5 (1995),

s. 302-303

básne meditatívne

82.Nad mapou světa.In: Katolícke noviny.-Roč. 111,

č. 42 (1996), s. 2

básne meditatívne

83.Ja slávim s Tebou.In: Katolícke noviny.-Roč. 112, č. 31 (1997), s. 15

básne dedikačné - básne meditatívne

84.Pred jej obrazom.In: Katolícke noviny. - Roč. 113, č. 38 (1998), s. 14

básne meditatívne

85.Nekydaj, synu .In: Kultúra.- Roč. 1, č. 13 (1998), s. 2

básne reflexívne

86.Si krajšia, moja vlasť.In: Kultúra. - Roč. 1,

č. 26 (1998), s. 13

básne vlastenecké

87.Liturgia slovenského rána .In: Kultúra.-Roč. 2,

č. 1 (1999), s. 8-9

básne reflexívne - básne lyrické

88.Chlieb a víno.In: Posol. - Roč. 78, č. 6

(1999), s. 22

básne meditatívne

89.List nebeskej Matke .In: Katolícke noviny. - Roč. 115, č. 23 (2000), s. 4

básne meditatívne

 

Články,recenzie,zborníky,rozhovory

90.Vavrovič, Jozef

Dve jubileá Gorazda Zvonického.Odtlačok z knihy Rozsievač perál Jozef Vavrovič.

Rím,Slovenský ústav sv. Cyrila a Metoda, 1973.

212 s.

91.Hvišč, Jozef

Exilový básnik. In: Roľnícke noviny.- Roč.45, č.288 (8.12.1990), s.6 .Fotogr. 1

92.Hvišč, JozefŽivot a tvorba básnika Gorazda Zvonického.In: Slovenský jazyk a literatúra v škole. - Roč. 37, č. 7 (1990/91), s. 208-212

93.Zvonický, Gorazd – Rydlo,J.M.

Mlčať nie je zlato : Hovoríme s básnikom Gorazdom Zvonickým .In: Literárny týždenník. - Roč. 4, č. 8 (1991), s.1. Fot. 2.

94.Melicher, JozefKeď "rozsievač perál" nemlčal. In: Literárny

týždenník. - Roč. 4, č. 23 (1991), s. 4-5.Fot. 2.

Rec: Keď mlčať nie je zlato.Gorazd Zvonický. – Rím,Unitas et pax 1988.

95.Laureát najzaslúžilejší .Dominík Hrušovský, Štefan Vrablec, Andrej Pauliny, Gorazd Zvonický, Jozef Zavarský. In: Katolícke noviny. - Roč. 106, č. 50 (1991), s. 11. Obr. 5.

96.Borčin, E.

Útek a návrat G. Zvonického. Po štyridsiatich dvoch rokoch opäť doma. –In: Práca. – Roč. 47, č.144(20.6.1992), s.6. Fotogr. 1

97.Brezák, František

Básnikov návrat.

In: Katolícke noviny.- Roč.107(143), č.23 (7.6.1992), s.3.Fotogr. 1

98.Brezák, František

Návrat básnika. Gorazd Zvonický dnes v Petržalke. In: Slovenský denník. – Roč.3, č.133(8.6.1992), s.4

99.Dobiáš, RudolfPocta Gorazdovi : Návrat po 42 rokoch.In: Slovenský denník. - Roč. 3, č. 138 (13. 6. 1992), s. 10

100.F.B.

Návrat básnika. In: Literárny týždenník. – Roč.5, č.26 (20.6.1992),

s.2 . Fotogr.1

101.Hvišč, Jozef

Osobnosti. (4.) In: Knižná revue. - Roč. 2, č. 9 (1992), s. 3

102.Laucká, Barbora

Šťastný a povznášajúci návrat. Súkromná kalvária Gorazda Zvonického. In: Práca.- Roč.47, č.135 (10.6.1992), s.3. Fotogr. 1

103.M.Ch.

Stretnutie s básnikom Gorazdom Zvonickým. In: Katolícke noviny.- Roč.107(143), č.30 (26.7.1992),s.11

104.mch

Básnik Gorazd Zvonický doma. In: Slovenský národ. - Roč. 3, č. 25 (1992), s. 7

105.Petraško, ĽudovítCesty k slobode.In: Literárny týždenník. - Roč. 5, č. 3 (1992), s. 4

Rec: Napárať čím viac lyka.Gorazd Zvonický. – Rím, Slovenský ústav svätého Cyrila a Metoda, 1978.

106.pk

Básnik z Ríma navštívil domov.In: Knižná revue. -

Roč. 2, č. 13 (1992), s. 2

107.F.B.

Návrat básnika . In: Literárny týždenník. -

Roč. 5, č. 26 (1992), s. 2. Fot. 1.

108.Frátrik, Janko

Gorazd Zvonický, básnik žiarivej pokory a vzácnych tvorivých síl.In: Zrno. - Roč. 4, č. 6-8 (1992), s. 6-8. Obr. 1.

109.Pozvánka na stretnutie so slovenským exilovým básnikom a pedagógom z Ríma, príslušníkom Katolíckej moderny Gorazdom Zvonickým, vl. menom prof. Andrejom Šándorom, SDB : Pri príležitosti jeho príchodu na rodné Slovensko po 42 rokoch

: Uspor. Miestny odbor MS, Bratislava, Spolok slovenských spisovateľov 8. 6. 1992.

Bratislava,Miestny odbor MS 1992. 2 s.

110.-ami-

Vracia sa medzi nás. In: Východoslovenské noviny – Lúč. – Roč. 2, č. 144 (23.6.1993), s.3

výročie narodenia 80. – spomienkové pásmo – Košice

111.Apfel, Viliam

Gorazd Zvonický: Chcem sa ti ozvať... In: Republika. - Roč. 1, č. 205 (1. 12. 1993), s. 10

Rec: Chcem sa ti ozvať / Gorazd Zvonický.- Martin, Matica slovenská, 1993.

112.Babjak, Ján

Stretnutie s básnikom Gorazdom Zvonickým. In: Slovo. – Roč.25, (1993), s.7

113.Cabadaj, Peter

Návrat jubilujúceho básnika . In: Slovenské národné noviny. - Roč. 4 (8), č. 29 (1993), s. 10

Rec: Chcem sa ti ozvať / Gorazd Zvonický. – Martin,Matica slovenská, 1993.

114.Kamas, Juraj

Rozsievač perál. In: Zemplín. – Roč. 3 (34), č. 26 (29.6.1993), s. 4

115.Maťovčík, Augustín

Zvonický, G.: Chcem sa ti ozvať . In: Historický časopis. - Roč. 41, č. 5-6 (1993), s. 741

Rec: Chcem sa ti ozvať / Gorazd Zvonický. – Martin, : Matica slovenská, 1993.

116.(mb)

Spomienka na A. Šándora. In: Zemplín. – Roč. 3 (34), č. 27 (7.7.1993), s.1

117.M. CH.

Gorazd Zvonický osemdesiatročný. In: Literárny týždenník. – Roč.6, č. 28 (9.7.1993), s.2

118.Melicher, Jozef

Dvakrát Gorazd Zvonický. In: Slovenské pohľady. - Roč. 4+109, č. 12 (1993), s. 149-151

Rec: Si krajšia, moja vlasť / Gorazd Zvonický. - Toronto – Ružomberok, Zahraničná Matica slovenská, 1993

119.Melicher, Jozef

Dvakrát Gorazd Zvonický. In: Slovenské pohľady. - Roč. 4+109, č. 12 (1993), s. 149-151

Rec: Chcem sa ti ozvať / Gorazd Zvonický.-Martin, Matica slovenská, 1993.

120.Zvonický, Gorazd

O prekladateľských peripetiách . In: Revue

svetovej literatúry. - Roč. 29, č. 5 (1993), s. 94-95. - Fotogr. 1

121.Bielik, Miroslav

Gorazd Zvonický “ Commendatore” Talianskej republiky. Taliansko si uctilo slovenského kňaza – básnika. In: Katolícke noviny. - Roč. 109, č. 12 (20.3.1994), s. 11. Fotogr. 1

122.-(es)-

Naši rodáci. In: Zemplín extra. – Roč. 2 (35), č. 45 (8.11.1994), s. 4

123.Stankovský, Aloš

Symbióza náboženského a národného . In: Slovenská republika. - Roč. 1, č. 80 (13. 8. 1994), s. 10

Rec: Chcem sa ti ozvať / Gorazd Zvonický.-Martin, Matica slovenská, 1993.

124.(ara)

Rozlúčka s básnikom Gorazdom Zvonickým. In: Slovenský východ. – Roč. 5 (24), č. 176 (31.7.1995), s. 2

125.Balák, Štefan

Odišiel básnik katolíckej moderny. Duchovná poézia Gorazda Zvonického ostáva. In: Slovenská republika. – Roč. 2, č. 175 (29.7.1995), s. 5. Fotogr. 1

126.bn

Zomrel básnik G. Zvonický. In: Práca. – Roč. 49, č.174 (28.7.1995), s.2

127.Duchňová, Xénia

Odchod Gorazda ZvonickéhoIn: Katolícke noviny. – Roč. 110, č. 33 (13.8.1995), s.3. . Fotogr. 1

128.-(erman)-

Zanechal bohatú žatvu. Za Gorazdom Zvonickým. In: Zemplín extra. – Roč. 3 (36), č. 33 (15.8.1995), s. 4

129.(kpg)

Rozlúčka v Ríme. In: Lúč. – Roč. 4, č. 176 (31.7.1995), s.2

130.Navždy odišiel Gorazd Zvonický .In: Zemplín extra.- Roč. 3 (36), č. 32 (8.8.1995), s. 4. Fotogr. 1

131.Odišiel Gorazd Zvonický. In: Nástup. – Roč. 16, č. 9 (14.9.1995), s.8

132.Odišiel rozsievač perál. Fotogr. 1. In: Slovenské národné noviny. – Roč. 6 (10), č. 32 (8.8.1995), s. 2

133.Sandtner, Štefan

Bard Panny Márie už spieva pred jej trónom. In: Don Bosco dnes. – Roč. 6 (26), č. 5 (1995),

s. 23 – 25

134.Vnuk, František

Za Gorazdom Zvonickým. In: Literárny týždenník. – Roč. 8, č. 34-35 (18.8.1995), s.2. Fotogr. 1

135.Začali sa Zvonického dni. In: Práca. – Roč. 50, č. 284 (8.12.1995), s. 3

136.Začali sa Zvonického dni. In: Slovenský východ. – Roč. 5 (24), č. 284 (8.12.1995), s. 2

137.Zb

Pamiatke Gorazda Zvonického. In: Pravda. – Roč. 5, č. 286 (11.12.1995), s.7

138.Zomrel Gorazd Zvonický. In: Literárny týždenník. – Roč. 8, č.33 (11.8.1995), s.2

139.Cabadaj, Peter

Argentínske roky Gorazda Zvonického. In: Slovenské národné noviny. – Roč. 7 (11), č. 46 (19.11.1996), s .8. Fotogr. 1

140.Gorazd Zvonický po dlhom exile konečne doma. In: Don Bosco dnes. – Roč. 7 (26), č. 4 (1996), s. 27. Fotogr. 1

141.-iva-

Návrat Gorazda Zvonického. In: Slovenské národné noviny. – Roč. 7 (11), č. 25 (25.6.1996), s. 2

142.(ka)

Knižnica G. Zvonického. In: Pravda. – Roč. 6, č. 149 (27.6.1996), s. 5

143.(kch)

Spomienka na G. Zvonického. In: Zemplín extra. – Roč. 4 (37), č.1 (3.1.1996), s. 1

144.(kch)

O Gorazdovi Zvonickom. In: Slovenské národné noviny. - Roč. 7 (11), č. 2 (16.1.1996), s. 11

145.Markuš, Jozef

Gorazd Zvonický. In: Slovenské národné noviny. – Roč. 7 (11), č. 27 ( 9.7.1996), s.1

146.(p) –

Telesné pozostatky básnika Gorazda Zvonického prevezené do Martina. In: Zemplín extra. – Roč. 3 ( 37), č. 26 (25.6.1996), s. 4

147.( r)

Básnik odpočíva v rodnej zemi. In: Literárny týždenník. – Roč. 9, č. 32 (1996), s. 2

148.Sirochman, Ernest

Perly túžob ukryté v rodnej hrude. Nad životnými cestami básnika Gorazda Zvonického. In: Zemplín extra. – Roč. 3(36), č. 29 (16.7.1996), s.1,4

149.(est)

Začíname novú tradíciu. In: Hlas Zemplína. – Roč. 5, č. 41 (13.10.1997), s. 1

150.Chilová, Kamila

Povzbudivý začiatok. Aby pamiatka Gorazda Zvonického bola živá. In: Zemplín extra. – Roč. 4 (38), č. 40 (7.10.1997), s. 2

151.Chilová, Kamila

Splácame svoj dlh. In: Slovenské pohľady. – Roč. 8 (12), č. 41 (14.10.1997), s.11

152.-modli sa za ľud, ktorého si synom /niekoľko úvah a faktov o G. Zvonickom/.Sprac. B.Puskajlerová, L. Puskajler, M. Šleisová.

Michalovce,Zemplínska knižnica Gorazda Zvonického

1997. 32 s.

153.(kch)

Povzbudivý začiatok. Aby pamiatka Gorazda Zvonického bola živá. In: Slovenské národné noviny. – Roč. 8 (12), č.41 (14.10.1997), s.11

154.(kch)

Splácame svoj dlh. In: Zemplín extra. – Roč. 4 (38), č. 40 (7.10.1997), s. 1

Rozhovor s E. Sirochmanom o prednesenom referáte o G. Z.

155.Leško, Bartolomej A.

Gorazd Zvonický – muž radosti a básnického slovaObr. 1. In: Slovenské národné noviny. – Roč. 8 (12), č. 28 (15.7.1997), s. 6. . Fotogr. 1.

156.Zvonický , Gorazd

Zo spomienok Gorazda Zvonického. In: Don Bosco dnes. – Roč. 8 (28), č. 2 (1997), s. 28-30

157.A.B.M.

Hlas zvona volá… K nedožitým 85. Narodeninám Gorazda Zvonického. In: Katolícke noviny. – Roč. 113, č. 26 (28.6.1998), s. 15. Fotogr. 1

158.(erman)

V Michalovciach otvorili novú tradíciu Zvonického dni. Fotogr. 2. In: Hlas Zemplína. – Roč. 6, č. 25 ( 22.6.1998), s. 2

159.Chilová, Kamila

Spomienka na G. Zvonického. In: Slovenské národné noviny. – Roč. 9 (13), č. 27 (7.7.1998), s. 5

160.Chilová, Kamila

Spomienka na G. Zvonického. V Michalovciach súťažili recitátori zo základných a stredných škôl. In: Zemplín extra. – Roč. 5 ( 39), č. 25( 23.6.1998), s. 1

161.-kl-

Zvonického dni v Zemplíne. Nová tradícia na počesť rodáka. In: Lúč – východoslovenské noviny. – Roč. 7, č. 134 (12.6.1998), s. 2

162.Sirochman, Ernest

Gorazd Zvonický – Mariánsky básnik. In: Zemplín extra. – Roč. 5 (39), č. 9 (3.3.1998), s. 2,3

163.M.Š.

Gorazd Zvonický v spomienkach. Fotogr. 1. In: Michalovčan. – Roč. 9, č. 13 (22.6.1998), s. 5

Publikácia – 75. výr. nar.

164.(p)

Zvonický knižne. In: Zemplín extra. – Roč. 5( 39), č. 47 ( 24.11.1998), s. 1

165.Sirochman Ernest

Rozsievač perál. Mariánsky básnik Gorazd Zvonický a katechéta Štefan Hlaváč. In: Slovenské národné noviny. – Roč. 9 (13), 31 (4.8.1998), s. 8. Fotogr. 2

166.Puskajlerová, Barbora

Spomíname na básnika Gorazda Zvonického. Fotogr. 1. In: Michalovčan. – Roč. 10, č. 13 (28.6.1999), s. 5

167.Cabadaj, Peter

Album zabúdaných osobností. Fotogr. 1. In: Literárny týždenník. – Roč. 13, č. 34 ( 21.9.2000), s. 8

168.(eh)

Zvonického dni 2000. In: Hlas Zemplína. – Roč. 8, č. 25 ( 19.6.2000), s. 5

169.Echman, Ervín

Zemplínsky Gorazd. In: Hlas Zemplína. – Roč. 8, č. 31 (31.7.2000), s. 2

170.-(ervín ochman)-

Nepokorený človek a básnik. Pred piatimi rokmi nás opustil Gorazd Zvonický. In: Zemplín extra. – Roč. 7 ( 41), č. 30 (25.7.2000), s. 4

 

S t á ť p r e d  M e t o d o m

V metodskom roku Slovensko sa zíde

nie k panychíde, ale k svätým hodom,

a nad národom nebo dúhu sklenie

na potešenie.

Na potešenie zarmútenej zeme

oslavujeme – dávam slovo slovu –

smrť Metodovu, ktorý s nami žije

bôľ histórie.

Bôľ histórie sa jak stuha pletie

nám cez okvetie žitia od kolísky,

a že sme blízki, na piaď od Golgoty,

cítime hroty. . .

Cítime hroty Ježišovho tŕnia,

bo vlasť nám škvrnia odpady a zrady...

Náš národ mladý o hlade a smäde

má sa vzdať biede?...

Má sa vzdať biede mládež mnohosľubná

na buchot bubna z medveďovej kože?...

Nepripustiť, Bože, z lásky k Metodovi

mladistvé rovy!

Mladistvé rovy v kráse dozrievania

srdce nám rania, ale viera predkov

aj tu má svedkov, ktorí čelia zberbe,

s dvojkrížom v erbe.

S dvojkrížom v erbe do svätyne Matky

chod nie je hladký, ale tá mlaď ide

nie k panychíde...Náhli k veľkým hodom

stáť pred Metodom.

N a č o  t i e  p ú t e

 

Načo tie púte, načo piesne,

keď nevyvedú národ z tiesne,

načo nám biednym baziliky?...

Len aby čuli naše vzlyky?...

Lež púť a pieseň srdcia čistí

od pomstychtivej nenávisti

a vôňou ako z majoránu

rozptýli hnev a zhojí ranu.

V bazilikách sa Cirkev združí

sťa lupene na živej ruži,

položí srdcia na stôl Pánov,

čím očarúva nebešťanov.

Na to sú piesne, na to púte

aj pre našu mlaď na zákrute:

oleja do lámp ponalieva,

aj cez noc putuje ... A spieva!

M á r i a , M a t k a  b o l e s t n á

 

                         Mária, Matka bolestná,

                     ty každú ľudskú úzkosť znáš,

                        slovenský ľuď ťa uctieva,

                        bo matersky mu pomáhaš.

                   Keď prosby k tebe dôjdu z bied,

                    hneď všetkým nesieš potechu a

                    oroduješ u Syna, aby nás vyňal

                                  spod hriechu.

                       Ku tvojmu srdcu nežnému

                          sa utiekame v úfnosti,

                       pravicou svojou podopri

                     tých, čo sa kníšu v slabosti.

                     Na veky buď nám oporou

                     v nebezpečenstvách života,

                        materskú tvoju odvahu

                     nám dosvedčuje Golgota.

                    V srdci nám vieru uchovaj,

                     nevinnosť vypros mládeži

                    a veniec slávy, na ktorom

                       Synovi tvojmu záleži.

                  Si Matkou Cirkvi Kristovej.

                  Buď jej aj zdrojom posily,

                         aby jej údy odňaté

                     sa opäť v jedno spojili.

                              Ježišu Kriste, Pane náš,

                        Syn prebolestnej Matičky,

                    s Otcom a Duchom Presvätým

                   nech je ti sláva navždycky. Amen.

                                               

                            P o d m í n o v a n á  d u š a

Zem prebára sa chodcom pod nohami,

keď idú sami cez osídla sveta,

v ktorých sa zmieta ľudstvo samá rana

                                                                                       neobviazaná.

Kde nieto skália, hustý výpar tiahne,

zrodený v bahne, ktoré zvoľna vteká

aj do človeka a mu život kyslí

v srdci aj v mysli.

Kde bahna nieto, tam sa víchor šalie

a ostré skálie neľútostne šmára

na samotára, ktorý tvrďou mušieľ

potope ušiel.

Spošmúrnel pohľad zeme a jej dneška,

lež prečo mešká zory posol svieži,

keď spoza mreží mrúci človek skučí

po spásnom lúči?

Podmínovaná duša bude vďačná

za prietrž mračna, ktorá z očí sprúdi

k žulovej hrudi, kde satan strieľa

na Spasiteľa.

Kriste, tyś darom nebies, liekom zeme,

či ťa už chceme a či tejto téme

boj vypovieme, pričom zámky naše

pohroma skmáše.

V e ľ k o n o č n á  z o r a

Nábožné ženy bedlia. Zora bledá

oblohu farbí. Ony nadránom

si myslia, čo si počnú s balvanom,

ktorý sa ženskej sile pohnúť nedá.

Noc nad záhradou...Ale kňazská trieda

si blahoželá, že je nadpánom...

Hrob Spasiteľa zverí oplanom,

lež hrob je prázdny...Dnes víťazom beda.

Ó, trámy, klince, vládna kopija,

kde je obeť, čo zostúpila zhora?

Veľrada ešte triumf dopíja...

No na srdci ju tlačí obáv mora

a o triumf ju cez noc ozbíja

ten Premožený, veľkonočná Zora.

Z a h ľ a d m e s a  k   P i a t k u

Dnes predbehnime Ježišovu Matku!

Hľa, práve nesie Dieťa do chrámu,

a zažnime si sviece od plamu

večného Svetla, ako patrí k sviatku.

So Siomeonom zahľadme sa k Piatku,

kde život Matky vyznie na drámu.

Kiež prebudí sa náš svet z omamu,

aby už stál i kráčal bez úpadku.

Vyleštime si výstroj na prehliadku

cez posadlý dav – s vázou balzamu

a naporúdzi majme čistú šatku!

Však viete načo: na tú neznámu,

čo na nás striehne v božom nadporiadku.

Dnes predbehnime Matku do chrámu!

R o z h o v o r   s r d c a   s    J e ž i š o m /I/

Ježišu, nechaj otvorené dvere

do svojho Srdca, do útulku spásy.

nám bojujúcim proti nedôvere.

by načerpali sme síl pre zápasy.

Aj keď nad hlavou nebo zdá sa šeré

a zo súmraku strašia sovie hlasy,

tiahni svet k sebe, lebo v tomto smere

stavajú sa nám v cestu zátarasy.

Kráľovstvo tvoje – naša politika

a vstup do raja je vždy naším cieľom,

kam tvoje Srdce bránu odomyká,

keď hriešnik sám nad sebou bôľne vzlyká

s dôverou, čo sa ti priam Srdca týka,

veď iba ty si bratom, Spasiteľom.

                                                                                            

R o z h o v o r   s r d c a  s    J e ž i š o m /II/

Dovoľ mi srdcu, nech sa rozhovorí!

Má toho veľa, veľa na jazyku.

Nehanbím sa zaň, keď sa upokorí.

Pre seba, Pane, vyhradil si dýku,

nám nechal si lúč svojej nežnej lásky

bez násilia a bôľu pri dotyku.

Pýtaš sa srdca:Čakáš na otázky?

Majú ti taje ťahať silné kliešte?...

Čakal som spev, ty bľaboceš len hlásky.

- Ja, Ježišu, som nedospelo ešte

na úprimnosti stupeň – bez ostychu.

Rád radím iným: Predo mnou vy bežte,

ja ešte musím skoliť spupnú pýchu

a s ňou jej čeľaď, jedovaté stvory,

čo dorážajú na mňa bez oddychu,

preto sa hanbím vnoriť do pokory.

P o d   b r e z o u

Podobáš sa mi, tichá breza,

ja ponášam sa na teba:

tvoj živý koreň pod zem vlieza,

korunou mieriš do neba.

Na tele nosíš biele rúcho

a stojíš mĺkvo, jednoducho,

aby si dušu tešila,

keď smúti, lebo zhrešila.

Odiata do zelene

si ozdobená ako k omši kňaz,

aj nad tebou sa nebo klenie,

kým do kôry sa vrýva kaz.

Tie tmavé škvrny z tvojho

rúcha

aj na mňa privial závan zlého

ducha.

Ty ukrývaš ich pod listím

a ja ich slzou očistím.

Obaja máme albu bielu

a ornát zelený:

takto nás čaká na nedeľu

HOSTITEĽ,Boh Syn vtelený.

K o n e č n ý   l e t

Cirkev si vodí deti do záhradky,

kam uschovala drahé semená...

Jedny sú známe, druhé bez mena,

lež aj tým anjel opatruje hriadky.

Pod zemou pobyt nie je bez vyhliadky,

v ňom odohrá sa lepšia premena,

keď telo vymanené z bremena

poletí s dušou na večité sviatky.

Na svadbe budú anjeli a svätí.

Zhoreli tŕne, pretrvajú kvety,

ktoré zem nebu skromne posiela.

Hľa, konečný let k nekonečnej méte,

keď za ústrky, posmech, za obete

Boh vloží verným na čelá.

N a   r o r á t y

Svietiva treba priliať do lampášov,

bo na roráty vyrazíme v šere,

keď svetloplaché sovy, netopiere,

si poletujú domovinou našou.

Idú aj z miest a idú zo salašov

spojení láskou v spásonosnej viere,

lampášom v šere označia si dvere

a srdcom ako preplnenou čašou...

Ježiša treba čakať, keď sa túla

a odpočinok hľadá pod prístreším

aj u mňa, hoci iba z nudy hreším...

Ježišu, ty vieš...Srdce nie je žula

a jeho úzkosť kajúcnicky riešim:

- Čo dúfať smiem, ak teba nepoteším?!

                                                                   S t a v b a
                                                              

                                                                Tehly a tehly!

Murár sťa čašník nalieva tu

medzi ne maltu,

aby sa nehli.

Steny a steny!

Ohrada, revír intímnosti,

či človek sa v nich rozradostí,

či bude utrápený.

Láska, len láska

musí prísť pozalievať škáry,

potom sa šťastie nevyparí

a dom sa nepopraská

V i a n o č n á

Nalaď mi, Pane, srdce do pozdravu,

nech neprespí noc spásy v hrudnom koši

a vydá lásku vrúcnu ako lávu,

čo hreje, teší, a nič nespustoší.

Je šťastím teba voviesť do pribytku,

hoc ostýchavo rašia sľubné puky,

ale aj z tých ti uvijeme kytku,

kým ty nám nesieš darov plné ruky.

Pred prahom chúďa do dlaní si dúcha

a na líčku mu lesklá slza zmŕza.

Počuješ, duša? Na dvere ti búcha.

Nečuješ?...To ti vnútri hrochoť vŕza.

Azda aj v nás sa čosi naštrbilo

a v lampe cestou vyčerpal sa olej.

Budúci Tesár, ty vieš leštiť milo.

I do lampy chceš doliať.Teda dolej!

Utuž a ohrej s tebou naše vzťahy,

nech nevystydne kozub v našom kruhu,

a z maštaľky k nám prejdi, Ježiš drahý,

veď s tebou všetko prispeje nám k duhu.

K l i a t b a   n a   ú t e k u

Jasajte, cesty zlorečenej zeme,

prastará kliatba už je na úteku:

sám Boží Syn sa pridal ku človeku

a ruka v ruke bratský putujeme.

Pod hrudou síce semeno zla drieme,

čo na nás privial vietor z prvoveku,

lež nie sme sami, máme zábezpeku

a semeno zla stráca na objeme.

Už máme koho chytiť za rameno,

keď končatiny ťažejú, krok viazne:

vysloviť stačí spásonosné meno.

Dokonca priľnúť možno k jeho hrudi,

a plaché srdce pozbaví sa bázne.

S ním ani vo tme nikto nezablúdi.

D á v n e   p r e d o b r a z y

K Veľkej noci

Sudcovia, kati, hrobári a kňazi

falošnej kasty, zatrite si zraky,

nos, ústa...Ináč do vás vojdú mraky

a klzká zmija sa vám do sŕdc vplazí

dovŕšiť dielo nehoráznej skazy,

čo ste si priadli...Hosana a vďaky

velebia Krista, na vás padli chriaky

mierené naňho...Dávne predobrazy

Jonáša v bruchu ryby, hada v púšti

sa splnili, a nám len počkať načim,

kým zora problém smrti nerozlúšti.

Hej, tu sme ešte vystavení šľahom,

len unikneme jak on drapom dračím,

lebo nás čaká – pred nebeským prahom.

Z j a v e n i e

Nijaký náš bôľ tebe nie je cudzi,

si citlivá naň, veď si Presvätá,

a zvábila ťa naša planéta,

aby si bola deťom naporúdzi.

Súcitne pozri, v akej sme tu núdzi,

aká to na nás čaká obeta,

kde matka vlastné dieťa odmieta,

a prelomiť ľad sami nie sme súci.

Materská láska posúri ťa z raja,

a deti Matke rany nezataja,

nuž zľutujže sa , zľutuj nad nami!

Vysychá láska.Bratia sa tu vraždia.

Znes Božiu milosť do suchého

raždia,

nech prekypí nám srdce – slzami!

L e n   t y, J e ž i š u

Veriaci bratia, buďme istí,

že obnovy niet bez očisty,

no na nás lipne hrdza, sadza,

a s tou sa duša neomládza.

Nuž ty nás očisť, Ježišu!

Jednotne sŕdc sa tuho vzpiera

podozrievavosť, nedôvera,

preto zľad mysle do súzvuku,

nech bratovi brat podá ruku,

nuž zjednoť nás ty, Ježišu.

Stojí nám v ceste prestíž, hmota

na ceste k Večnu, do Života?...

Lež kto nám oslobodí mysle,

by boli na nich nezávislé?...

Ty osloboď nás, Ježišu!

Kto by sa vinu uznať zdráhal,

že v strachu zlobu napomáhal,

otvor mu dušu k úprimnosti

a všetko pohrúž do milosti,

a tak nás umy, Ježišu!

P r í h o v o r   z    b o h o s t á n k u

Na seba som vzal všetko, čo je vaše:

pozemský údel, pokušenia, telo

a všetky viny, aby každý smelo

a vlastným hlasom spieval Otčenáše.

Ovečkám tvorím hojnosť svätej paše

z obilia, ktoré na roli vám zrelo:

a z hrozna, čo vám na stráni sa skvelo,

po okraj plním spásodarné čaše.

Do vašich darov vtelil som sám seba:

chlieb z vašich hrúd a víno z vašej révy

sa mení v Boží Chlieb a v Nápoj z neba,

nech prekvitajú mládenci a devy,

spevná mlaď, ktorej je nám prepotreba,

aby aj starcom nechýbali spevy.

P r o s e b n ý   v e r š

Dnes prosebný verš píšem Ježišovi,

aby sa s nami zapäl do obnovy

a národ stmelil v jednu rodinu.

Len jeho láska vôkol seba združí

tých, ktorým srdce po prerode túži.

Obnov si, Pane, svätyňu!

Zvodný duch ľudí do priekopy sotil,

aj človek v sebe veľa pošramotil,

no snaží sa striasť z duše previnu,

a ty ho poznáš, vyšiel z tvojej dielne,

tebe nič nie je nenapraviteľné.

Obnov si, Pane, svätyňu!

Aj v našej mysli utuž bratské vzťahy,

do práce zjednoť svaly, do námahy

a pre zmierenie priprav hostinu,

kde tvoje slovo bude pokrm, nápoj,

a tak sa s nami do obnovy zapoj!...

Obnov si, Pane, svätyňu!

                                                             D o t y k    s l o v a

Ježišu, svojím zápalistým slovom

dotkni sa môjho srdca, aby vzplalo,

lebo sa priznam, lásky v ňom je málo

a zdá sa viacej kovom ako rovom.

Ostal v ňom tŕň po hriechu Adamovom.

Vieš, koľko dní a nocí preplakalo,

že každý kuvik robil z toho haló...

Nuž čaká slovo – v stave pohotovom.

Keď dotkneš sa ho, rozhorí sa vnútri

a od neho sa dlhý rad sŕdc zažne,

o čo ťa prosí pokorne a vážne.

Ak ešte plače, ty mu slzy utri,

po tŕni jazvu, že sa toľme vzmuží,

až sa ti na česť pripodobní ruži.

N a   s l n k u

Len svieť nám, Slnko, zvysoka,

len svieť nám, Dobrota,

nech riava nášho potoka

k plodnosti klokotá!

Kráčajme s riavou po boku

hoc tečie z čela pot,

bez ponosy a nároku!...

Na Slnku zreje plod.

Kráčajme spolu deň a noc!

V tom väzí istota.

Prejaví na nás svoju moc,

z mrákov nás vymotá...

Kto?...Ježiš!...Slnko života.

P r s t   B o ž í   p í š e

Ako prst Boží dejiny nám píše,

ako Duch Boží kríži ľudské plány,

keď Kristov sluha, zneuctený, štvaný

má vydedencom sa stať z Božej ríše!...

S ním celý národ pod krížom sa kníše

bez skorocelu zhojiť, stíšiť rany,

čo do tela a ducha hryzú hrany,

a Kristov sluha dúfa v pomoc z výše.

Ó, Nitra milá, tvoja dávna sláva

neleží v tôni, ale z tône vstáva,

veď na dlani ťa drží dejín Tvorca.

Vzkriesenie tvojho dejinného práva

ozdobí toho, čo sa nepoddáva

bezpráviu... myslím kardinála Korca.

B o l e s t n á   p r a v d a

Buď pozdravená, Matka Nebožtíka!

Pod krížom Syna meč ti raní zmysly,

bolesti rastú... Nik ich nevyčísli,

a tvoje srdce ani nezavzlyká.

Keby to bola iba jedna dýka,

ktorú do duše všetci sme ti vtisli.

Bolestná pravda...Nikto nepomyslí,

že za nás hriešnych nevinný Boh pyká.

Prv než doň vojak čepeľ dýky vrazil,

on do rúk Otca svojho ducha vložil

a ku hriešnikom nežne hlavu sklonil.

My v jeho srdci máme istý azyl,

by novou jarou suchý pahýľ ožil

zo spásnej krvi, ktorú za nás ronil.

O k t ó b e r, v i t a j!

Október, vitaj! Zbohom, štebot vtáčí!

Ruže a kvety ani nespomínam.

Tešili nás a sťahujú sa inam,

veď spev a krása každému sa páči.

Sme rodina, čo vôkol stola kľačí.

Ružencom ovinuté ruky spínam

o materinskú priazeň k prvotinám,

aby z nej rástli Boží vyznavači.

Nábožne hmatám ružencové guľky

tvrdé jak taje kresťanského rodu,

nad ktorým zavše obloha sa zamračí.

Do práce kráča, a nie na potulky,

ružencom kyprí nepoddajnú pôdu,

aby z nej rástli Boží vyznavači.

                                                                    S v e t l o

Cestou si, chodci, uvarujme svetlá,

ktoré nám srdce rozožali v chráme,

nech kajúcu púť strašiak neoklame,

keby nás vo tme nepohoda stretla.

Do domu v hustej tme sa zlodej vláme

a neraz doň aj nočná mura vlietla.

Tu treba svetla, nepostačí metla.

Ňou potme iba prázdno udierame.

Bez teba, Svetlo, cestu nepoznáme,

nenazdajky sa ocitneme v jame

a nedočkáme, kto k nám ruku vystrie.

Bez teba, Kriste, nepoznáme brata

ozbíjaného, ktorý s láskou ráta,

že duch i telo pri tebe mu zbystrie.

V  s p i a c o m   B e t l e h e m e

Ach! Po radosti príde údel krutý,

keď víta ťa len ústrk pri vchode!...

Hospodin nemá miesta v hospode!...

Mamona pred ním zamkla všetky kúty!

Betlehem márne zve sa Domom Chleba!

Na darcu chleba svojho neráta ...

Útulok Bohu dajú zvieratá

a samy pôjdu pod chladný krov neba ...

Mamona sveta nebeský hlas hluší

a je to tma, noc hrozná, prehrozná,

keď Najvyššiemu žobreš nocľah v duši.

a duša naschvál tvoj hlas nepozná...

Hľa! Zahanbia nás v láske tváre nemé,

súcitné stádo v spiacom Betleheme.

B o l e s t n á   M a t k a

 

Bolestná Matka zo Šaštína,

ukáž nám rany svojho Syna,

najmä tú najviac boľavú,

čo jeho srdca páľavu

a našu vinu pripomína.

Pred novou púťou do temnoty

u teba zažíhame knôty...

Len tvoje ruky premilé

udržia srdce pri sile

a šípom zášti zlomia hroty.

Z v u k  a   s l o v o

Žiaľ súmraku sa strieda

s radosťou pri svitaní.

Ináč sa liečiť nedá

myšlienka, keď ju zraní

beznádej šedá.

Hovoriac bez predsudku,

básnik je škovran jari.

Keď vyspieva si hruďku,

o zem ním pieseň šmarí

a zmení v hrudku.

Krúžia však teórie

o nesmrteľnom zvuku.

Aj slovo poézie

znie vo vesmírnom hluku,

pretože žije.

                                                                Z á s l u h y

/Dodatočnám zaslúžilcom o samostatnosť/

Za pohody aj nepohody

pluh do skalnatej vryli pôdy

jak dolniaci, tak horali...

Orali volky, orali...

Ako tak orú tvrdú brázdu,

priletí mucha ondieť gazdu

- tá letná pliaga na ľudí-

lež oráč ju hneď odpudí.

Mucha, to je hmyz dotieravý.

Plašíš ju, a sa neunaví,

bzučí a lieta dokola,

až pripije sa na vola.

A keď už napoludnie zvoní,

k modlitbe gazda hlavu skloní

a volky z pluha vypriaha,

veď ich tiež čaká oblaha.

Tešia sa, tešia živnej strove,

čo na nich čaká vo válove

a hovejú si v maštali...

Orali volky, orali...

Pri stole gazda a s ním deti.

Oblokom ona mucha vletí

a dobiedza a dobiedza,

že aj jej patrí objedza.

Gazdiná príde so zásterou

odohnať muchu od tanierov,

ale tá hrdo bzučala:

Predsa ja tiež som orala!

V e ľ k o p i a t o č n á

 

Ó, Ježiš môj, kam tvoja krása mizne?

Úbohý ja, hľa, čoho som sa dožil,

keď musím hľadieť, ako Bohu zo žíl

krv vyteká pod zvieradlami trýzne.

Kto tušil, že sa tŕň tak hrozne vhryzne

do tela, aby sa v ňom jak pýr množil.

Tvoj krvopot a plač mi neosožil

a veľkopôstna dráma bôľne vyznie.

V dave, čo hrešil, nik ma nerozozná,

iba tým, že som horší obludne,

lebo som na jed menil sladké hrozná.

Lenivý k dobru, ku zlu krok bol rezký,

nuž tmí sa vôkol, hoc je poludnie.

To ja som stiahol na svet tmu a blesky.

M ý t n i k    p r e d   M a d o n o u

Pred bránou svätyne, čo v lúčoch Absolútna

Dych Boží prijíma a žiari vo vesmíre,

jak žobrák úbohý pri blahonosnom chýre

sa z biedy preberiem, čo k smetisku ma putná.

Snáď nezahriaknu ma,keď s dušou rozbolenou

sa v jase rozplesám pred Nepoškvrnenou...

Ty, Panna presvätá, máš rúcho biele, čisté

- ja citím úzkosti jak po úpadku Eva ...

Mne teraz iba žiaľ na stupniciach sĺz spieva

a miesto Edenu len stráne kamenisté,

by po ich závozoch som v cícerkoch plač

cedil

pre strašné imanie, čo v kolíske som zdedil.

Tvoj plášť je belasý jak nebo slnkom zmyté,

v srdci len anjelské myšlienky sa ti roja...

Tvoj pohľad nestretla ni chmárka nepokoja,

čo často sa u nás pretlka v blankyte

a zavše do jasu chlad v dlhých tieňoch vanie..

Ty v ružiach nebeských máš svoje prebývanie

Z hviezd veniec uvitý ti žiarne čelo zdobí

v chorále tajomstiev a ligotá sa hravo.

Ja tiež som princom bol, no na korunu právo

som stratil, pre pýchu vrhnutý do poroby,

kde v pásmach zatmenia

/ vždy snívam o tej strate/

cez škáru nádeje smiem túžiť po návrate ...

Je čas

Slovák je sväto povinný

čítať aj cudzie noviny,

hoc o nás hlúpo hovoria

výmysly,klamy,priekoria.

Slovák sa zvíjal bez zbraní

pred lžou,čo srdce poraní,

A prebiť sa jej podarí:

                                                                            Slováci?…To sú bedári!

Tiene nám vrhli na fámu

a svet- kde môžu – oklamú.

Žiaľ,často sa im podarí:

                                                                           Slováci?… To sú drotári!

Náš vzlet,plod nášho úspechu?

Prejdú cez diery na mechu,

lebo klam pravdu prehlási:

                                                                           Slováci?… To sú valasi!

Nuž je čas,aby sme omyly

zo svojho žitia omyli,nech dály kultúr-atašé

vlasť nemení nám v salaše.

Krst

Nitra,ty naša milá rodička,

V epose našom najsvätejšia stať,

tvoj koreň nik nám z bytia nevyrve

-kto by si trúfal matku zapredať?

Po nesprznenom tele raných ciest

koloval v tebe život od Boha,

keď karavány iba podľa hviezd

tušili,kde je tvoja poloha.

 

Hltavým dúškom ty a tvoja mlaď

pili sme vznet a svetlo zo žriedel,

pri ktorých rástli buky,a nie vňať,

až celý svet sa o nás dozvedel.

Prečo ťa draci v peklo sácali

a hrali s tebou najsmutnejšiu z drám?

Uhádneš?…Áno!…Ohňom splácali

krst svojich kniežat a tvoj plodný chrám.

Sejba   perál

V klenotnici

perly túžob skrývam,

na ktoré vždy

myslím,o nich snívam.

Poraď,bože,

poraď,kam ich zasiať:

neviem či na

hviezdnu šachovnicu,

či vonnú

skyprenú ornicu,

či pod pokrov

zmladnutého lesa,

či na cestu

svetu pod kolesá.

Chyť mi ruku,

nech ich nerozhodí,

kade tvrdá

konská noha chodí.

Svoje túžby

azúrové,biele

vôkol vatry

strážim verne,smele,

rozsejem ich

na hviezdnaté nebe

a potom ich

pôjdem zožať k tebe.

Začatá brázda

Metod by nebol celý bez Gorazda.

Začatá brázda šíre cez úhory

epochu tvorí…Ku kypriacej práci

hlásia sa žiaci.

Metod by nebol celý bez Gorazda.

Ten svätý gazda ako prorok zvolá

mlaď vôkol stola,lebo sám sa zdráha

načierať z blaha,

čo odpečatil Ježiš v krvopote

a na Golgote…Tú mlaď láska viedla

otvárať žriedla pravdy,ktorá vedie

k viere a vede.

Šli priesmykmi a brodmi Európy.

ich sväté stopy zastrel závoj šera,

ktoré sa vtiera,kam len hlaveń vloží

podpaľač Boží…

Lež lúče z neba modla neudeptá,

hoc jej kňaz reptá na kultúru z viery.

Čo bohatieri vztýčia k spáse sveta,

tma nerozmetá.

Vy,Gorazdovci,vypudení z vlasti,

čujte,jak chrastí lipa u Slovanov

novopohanov!…Poďte krstiť znovu

vlasť Gorazdovu!…

Za ideály vznieťte srdcia mladi,

veď máte radi súcich do pochodu

za slávu rodu…nech sa podoberú

vrátiť mu vieru!

Pieseň   jesenná

Čo vovádza nás do októbra.

Čo v poli zrelo,ušlo pod strechu.

Za mozole Boh dáva hojné dobrá,

nuž užime ich,ale bez hriechu!…

On aj únavu mení v potechu.

Zber z našich viníc,sadov,polí

nie je len pre nás,pre nás docela.

Rozdávať mámejako apoštoli,

čo na adresu nám Boh zosiela.

Lež tu nám treba ruky anjela.

Hľa,naši,len čo prídu mrazy,

aj z krmníka vše čosi zakolú.

nech sa nám mäso,víno nepokazí,

pozvime štedro iných ku stolu!…

Príde aj Ježiš,keď sme pospolu.

Taký  bol  Hlaváč

Sotvaže verejne sa zjaví,

nestačí snímať klobúk z hlavy:

preto je taký ošúchaný-

pre pozdravy zo všetkých strán.

Ten klobúk,nie jeho pán.

Mlaď lipne k nemu bez

zábrany

a s doktormi sa v úcte preteká

sedliačka zemplínskeho

vidieka.

Taký je Hlaváč katechéta.

S ním rád sa človek stretá,

stačí mu pozrieť do tvári,

a človeka raj ožiari.

Mládež by chcela mať v ňom

kráľa,

bo z neho činná láska sála.

Ako jej ducha živí v škole,

tak je s ňou pri súkromnom

stole,

kde delia sa o teplú stravu,

veď štyria sú na jednu hlavu.

Taký je Hlaváč katechéta.

Nikoho neodmieta,

každého nežne k srdcu túli,

preto je uňho ako v úli,

v tom roji jeho prvorodých.

Nuž ,zbohom,prázdninový

oddych.

Obsadia si ho ako škorci,

a už je s nimi pri Laborci,

kde prázdninové týždne trávi,

a čo mu príde do daru,

to vkladá pre tých do výbavy,

čo pristúpiť chcú k oltáru.

Keď prídu k moci noví páni

a chcú mu skaliť povesť svetlú,

do rúk mu strčia mestskú metlu,

znak spoločenskej potupy,

no mládeži nik nezabráni,

slávnostne si ho obstúpi

a mesto sama pozametá…

Taký bol Hlaváč katechéta.

Zemplínske   púte

Plecniak je pre nás.Pre náš osud horký.

S ním pripusť aj nás ku slovu!

Podaj nám ruku cez dol,cez pahorky

až ku Chlmcu a k Lupkovu.

Vy viete,čo sa všetko na púť nesie

a jak sa hľadí na hlavu:

bál som sa,že sa mňa nebe zvezie

S najsledšou vrstvou obsahu.

Videl som šťastie v očiach kajúcnika.

V mladícky tiež sa zračilo:

kupoval veľké srdce z medovníka,

že sotva okno stačilo.

Mňa ohrejú aj pri zmrznutom rove

tie teplé echá z mladosti,

keď horkosti som vylial v Klokočove

a načerpal si radosti.

N a d    m a p o u   s v e t a

Skúmam zemeguľu, rozjímam nad mapou,

ruky svet by chceli vyrvať noci z drápov.

Čítam poludníky, meriam rovnobežky,

chcem sa do tých končín dostať čo aj pešky,

pozdraviť tam bratov, vstúpiť do ich šíkov,

stretnúť obrov lásky v zemi trpaslíkov,

heroldov spasenia v bambusovom šere

s víťazným svedectvom o Kristovej viere.

Pribehnúť na dohľad indiánskych vatier,

ručníkom zamávať na bratov spod Tatier,

božie požehnanie zvolať na ich činy,

odovzdať ich srdciam pozdrav domoviny.

Veď aj oni rástli pod slovenským nebom,

kým ich nerozposlal Kristus k biednym

s chlebom.

A keď nad ostrovmi cyklón zúri strašne,

v jazerách milosti krstia, kúpu vášne,

krížom ozdobujú poľovnícke lasá,

veď aj divochom len jedno načim – spása!

Ľudia oblečení v bambusovom listí,

tiež chcú zdediť nebe a vedia byť čistí.

Skúmam svetadiely, rozjímam nad mapou...

Vyštvali ťa, Kriste, z veľmiest, z mrakodrapov,

vyhnali ťa z fabrík, zem sa v bôli krčí,

nuž, poď do pralesov, vojdi do chatrčí.

Človek v starom svete do techniky vrástol,

rozviedol sa s vierou, modlu pozval za stôl,

na oči mu masku utkal zvodný pavúk,

chce ti vyrvať meno zo slovníkov, z náuk,

zabŕdol do bahna v mozgu príliš plochom,

zamkol brány srdca, nuž, poď ku divochom,

navštív Indonézov, ktorých bieda kruší

a tu svoje meno napíš do ich duší.

P i e s e ň   v ď a k y

Vďaka ti, Bože, za úrodu,

že požehnal si našu pôdu,

vďaka za prekvapivé dary

v izbici, chlieve, na chotári.

Vďaka ti, Bože, za slobodu,

ktorú si zjavil nášmu rodu,

a udeľ, nech vždy plnšie žiari

v nádeji ľudu, v jeho tvári.

Zabudnúť chceme nepohodu

a daj nám sily do pochodu,

hoc na nás mumlú prázdne chmáry,

že sa nám ta dôjsť nepodarí.

                                                                    S r d c e

Ústa bez srdca – prázdny črep

a kahan, ktorý nedá plamu:

pochvália peň a zhania štep,

aj pochvalou aj hanou klamú.

Jazyk, zo srdca lásku streb

a nemlať plevu, nežuj slamu,

buď ako lúč, nie ako cep,

čo úbožiakov ženie z chrámu.

Muchám, nie dušiam slintaj lep

a na hostinu voveď drámu:

jeden nech v ruke drží chlieb

a všetci nech si z neho lámu!

II.

Bár by mi srdce plálo ako vatra,

aby sa mohli ohriať viacerí.

Ak neplápolá, schátra

a stuhne ako láva v kráteri.

Bez lásky človek iba šmátra

po pravde, v ktorú neverí,

keď chladno ako žobravého frátra

ho odoženú od dverí.

Nechajme srdce biť si slobodne!

Uvidí Boha, spozná brata

a nevypovie, hoc ho prebodne

na kríži dýka kata.

III.

Aby tvoj človek vymanil sa z ľadu

a nedôveru zlomil ako kládu,

ty Pane, svoje srdce daj mu

do daru – abo do prenájmu!

Vymreli nežné city, srdca deti,

ušla nám radosť z domu,

len mŕtvy pohľad mĺkvo svieti

do tvári – neviem komu.

Kto vyrval nežné city z lona,

zabil v nás radosť.Svet sa nudí,

lebo sme ako čeľaď bez zákona

na pospas zverských ľudí.

IV.

Pán Ježiš svetu adresuje apel

odhaliť zanedbané neznámo,

aby už lásku do života zapäl

a srdce zmenil v dynamo.

Priam neodbytne núka spásu,

a svet sa díva urputne...

Nechce sa zbaviť plesnivého kvasu

a odhodiť ho do putne.

Prijímam, Pane, výzvu bez pozlátky.

Svet korene má v každom z nás,

a na blen mi menia veľkonočné sviatky,

kým nevyhostím starý kvas.