|
|
Manifest o verejných knižniciach Sloboda,prosperita a rozvoj spoločnosti a jednotlivcov sú základné ľudské hodnoty. Možno ich dosiahnuť iba na základe schopnosti dobre informovaných občanov uplatńovať svoje demokratické práva a zohrávať aktívnu úlohu v spoločnosti.Tvorivá účasť a rozvoj demokracie závisia od primeraného vzdelania,ako aj od slobodného a neobmedzeného prístupu k poznatkom,myšlienkam,kultúre a informáciám.Verejná knižnica,miestna brána k poznatkom,je základnou pomienkou pre celoživotné vzdelávanie,nezávislé rozhodovanie a kultúrny rozvoj jednotlivca a spoločenských skupín. Tento manifest UNESCO vyhlasuje,že UNESCO považuje verejnú knižnicu za silnú podporu vzdelávania,kultúry a informácií a upevńovania mieru a duchovného bohatstva mysliacich mužov a žien. UNESCO preto vyzýva národné vlády a miestne správy,aby podporovali a aktívne sa angažovali v rozvoji verejných knižníc. VEREJNÁ KNIŽNICA Verejná knižnica je miestne stredisko informácií,ktoré pohotovo sprístupňuje všetky druhy poznatkov a informácií svojím používateľom. Služby verejnej knižnice sa zakladajú na princípe rovnosti prístupu pre všetkých,bez ohľadu na vek,rasu,pohlavie,náboženstvo,národnosť,jazyk alebo spoločenské postavenie.Špecifické služby a materiály musia byť poskytované tým používateľom,ktorí nemôžu z akéhokoľvej dôvodu využívať bežné služby a materiály,napríklad jazykovým mešinám,ľuďom s fyzickými alebo mentálnymi poruchami,hospitalizovaným alebo uväzneným.. Všetky vekové skupiny musia v knižnici nájsť materiály podľa svojich potrieb.Knižničné zbierky a služby musia zahřňať všetky druhy príslušných médií a modernej techniky,ako aj tradičné materiály.Základom je vysoká kvalita a nádväznosť na mieste potreby a podmienky.Materiály musia odrážať súčasné trendy a vývoj spoločnosti a zároveň pripomínať tvorivé úsilie ľudí v minulosti. Zbierky a služby by nemali podliehať žiadnej forme ideologickej,politickej alebo náboženskej cenzúry,ani komerčnému tlaku. POSLANIE VEREJNEJ KNIŽNICE Poslaním verejnej knižnice vo vzťahu k informáciám,gramotnosti,vzdelávaniu a kultúre by malo byť najmä: 1/vytváranie a upevňovanie čitateľských návykov detí už od skorého veku 2/ podporovanie individuálneho vzdelávania,ako aj formálneho vzdelávania a sebavzdelávania na všetkých úrovniach 3/ vytváranie príležitostí pre tvorivý osobný rozvoj 4/ stimulovanie predstavivosti a tvorivosti detí a mládeže 5/ prehlbovanie poznania kultúrneho dedičstva,umenia,výsledkov vedy a techniky 6/ sprístupňovania kultúrnych prejavov všetkých reprodukčných umení 7/ posilňovanie medzikultúrneho dialógu a podporovanie rozmanitosti kultúry 8/ rozvíjanie tradície ústneho podania 9/zabezpečenie prístupu občanov k všetkým druhom miestnych informácií 10/ poskytovanie primeraných informačných služieb pre miestne podniky,združenia a záujmové skupiny 11/ vytváranie podmienok pre rozvíjanie informačnej a počítačovej gramotnosti 12/ podpora a účasť na aktivitách a programoch rozvoja gramotnosti pre všetky vekové skupiny a v prípade potreby zavádzanie takýchto aktivít.
FINANCOVANIE,LEGISLATÍVA A SIETE Verejná knžnica má byť v zásade bezplatná.Za verejnú knižnicu zodpovedajú úrady štátnej správy a miestnej samosprávy.Musí sa opierať o špecifickú legislatívu a musí ju financovať štátna správa a miestna samospráva .Musí byť nevyhnutnou zložkou každej dlhodobej stratégie kultúry,informačného zabezpečenia,gramotnosti a vzdelávania. S cieľom vytvoriť celonárodnú koordináciu a spoluprácu medzi knižnicami,legislatíva a strategické plány musia tiež definovať a podporovať národnú knižničnú sieť,ktorá je založená na schválených štandardoch služieb.
PREVÁDZKA A RIADENIE Musí byť formulovaná jasná politika,ktorá určuje ciele,priority a služby vo vzťahu k potrebám miestnej komunity.Verejná knižnica musí byť organizovaná efektívne a musí byť dodržiavaný profesionálny štandard prevádzky. Musí byť zabezpečená spolupráca s príslušnými partnermi,napr.skupinami používateľov a inými odborníkmi na miestnej,regionálnej,národnej a medzinárodnej úrovni. Služby musia byť fyzicky prístupné všetkým členom komunity.To vyžaduje vhodne umiestnené budovy knižníc,dobré podmienky pre čítanie a štúdium,ako aj príslušnú techniku a dostatočne dlhú prevádzkovú dobu,ktorá vyhovuje používateľom. Služby knižníc musia byť prispôsobené odlišným požiadavkám komunít vo vidieckych a mestských oblastiach. Pracovník knižnice je aktívnym sprostredkovateľom medzi používateľmi a informačnými zdrojmi.Odborné vzdelanie a nepretržité vzdelávanie pracovníkov knižníc je nevyhnutné na poskytovanie primeraných sliužieb. Musia byť zabezpečené programy vzdelávania používateľov s vonkajším dosahom s cieľom pomôcť používateľom pri využití všetkých informačných zdrojov. Tento manifest prijalo aj Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky v r.1996.Manifest je určený občanom Slovenska,orgánom štátnej správy a samosprávy a všetkým zriaďovateľom verejných knižníc v Slovenskej republike.
|
|